چاد مورتا دو سال پیش دچار یک تصادف رانندگی شد و در طول دوران نقاهت طولانی خود در بیمارستان، یک دوست به او مقاله ای در رابطه با بازار اپلیکیشین ها داد. به فاصله کمی بعد از آن مورتا شروع به طراحی و توسعه اپلیکیشن ها کرد.
او در عرض ۲۴ ماه سه کمپانی اپلیکیشن سازی را ایجاد و به فروش رساند. او بیش از ۴۰ برنامه با بیش از ۳۵ میلیون دانلود نوشت و بر اساس گفته های خودش، ۹۰ درصد اپلیکیشن هایش موفق و پولساز بوده اند.
فکر می کنید رمز موفقیت مورتا چیست؟ او کل فرآیند اپلیکیشن سازی را در ۱۰ گام خلاصه کرده است:
درست مانند دیگر تجارت ها، موفقیت شما نسبتی مستقیم با درکتان از بازار دارد. در این مقوله App Store وGoogle Play دو محل اصلی برای فروش و تجارت اپلیکیشن ها هستند.
بهترین روش برای آشنایی با AppStore، مطالعه برگه راهنمای کمپانی Apple در همین رابطه می باشد. AppStore نمایی از برنامه هایی که بیشترین پرداخت برای آنها انجام شده، پرفروش ترین ها و بهترین اپلیکیشن های رایگان را به طور به روز رسانی شده ارائه می دهد.
بهتر است که این جداول را هر از گاهی بررسی کنید، و ایده هایی که به ذهنتان می رسد را در یک دفترچه یادداشت کنید. انجام دادن این کار به طور منظم شما را برای ساختن اپلیکیشن های موفق آماده می کند. این کاربسیار ساده، مفرح و بدون دربر داشتن هزینه ای می باشد.
از کجا بدانید که آیا برنامه تان به خوبی فروش خواهد رفت یا خیر؟ به جدول برنامه های برتر نگاهی بیندازید. آیا اپلیکیشنی مشابه با آنچه می خواهید ارائه دهید در آن مشاهده می کنید؟
مورتا می گوید: “نمی توانم بیش از این بر اهمیت ایده گرفتن از اپلیکیشن های موجود تاکید کنم. گاهی افراد به سادگی عاشق ایده خودشان می شوند، در حالی که در بازار جایی برای آن نیست و این پرهزینه ترین خطایی است که شما می توانید مرتکب شوید.”
تقلید مورتا از رقبایش و ارائه برنامه Emoji او را به موفقیت دیگری رساند. برای این کار، او ابتدا برنامه های بزرگی که برای به کار بردن اسمایلی ها در متن به کار می رفتند را دانلود کرد و با مشاهده آنها به این نتیجه رسید که تنوع در میان حالت های مختلف صورتک ها کم است و همه حالت های احساسی را در بر نمی گیرد.
مورتا برنامه ای نوشت که در آن نه تنها صورتک های موجود بر روی کیبورد وجود داشتند، بلکه ۴۵۰ صورتک دیگر نیز برای نشان دادن حالات بیشتر وجود داشتند.
او برنامه Emoji را با بهره بردن از روش freemium (روشی که در آن برنامه اصلی رایگان است اما برای داشتن گزینه های بیشتر باید مبلغی پرداخت شود) روانه بازار کرد. این برنامه در گروه برنامه های کارامد App Store مقام اول و در گروه برنامه های رایگان مقام ۱۲ ام را کسب کرد و نزدیک به ۵۰۰ دلار در روز فروش آن بود.
حالا وقت آن رسیده است که نتیجه تحقیقاتتان را پیاده سازی کنید.
مورتا پیشنهاد می کند که برای پیاده کردن درست ایده تان آن را بر روی یک تکه کاغذ رسم کنید. بعضی ها برای این کار استفاده از Photoshop یا Draft را راحت تر می دانند. تصمیم با شماست که با چه ابزاری راحت تر می توانید منظورتان را به برنامه نویس برسانید و چیز هایی که لازم است را به او متذکر شوید.
برای راحت تر کردن مرحله طراحی، می توانید از نمونه های موجود در App Store استفاده کنید و آنها را به برنامه نویس نشان دهید.
مورتا اینطور ادامه می دهد: “به عنوان مثال، من از برنامه نویس می خواهم تا فلان برنامه را دانلود کند و به او می گویم که می خواهم فلان قابلیت در برنامه من شبیه به این قابلیت در این برنامه باشد. و یا به او اسکرین شات های لازم از برنامه های مشابه را نشان می دهم. با این کار دیگر شک و شبهه ای برای برنامه نویس باقی نمی ماند.”
حتماً منظورتان را واضح تر برسانید تا مشکلات و اشتباه ها در زمانی که می خواهید کارتان را از حالت طرح به برنامه تبدیل کنید کمتر باشند. پس شما باید ظاهر اپلیکیشن، محل قرار گرفتن جزئیات در آن و اتفاقی که بعد از زدن هر دکمه خواهد افتاد را مشخص کنید.
بعد از اینکه ایده تان را بر روی کاغذ آوردید، باید نامتان را به عنوان سازنده آن برنامه ثبت کنید. درست است که شما این برنامه را کد نزده اید اما “سازنده” یک برنامه بودن به معنای این نیست که شما آن برنامه را خودتان نوشته باشید، بلکه به این معناست که شما ناشر آن برنامه بوده اید.
پیدا کردن اولین برنامه نویس برای همکاری می تواند پروسه زمانبری باشد، اما زمان گذاشتن بر روی این کار عمیقاً توصیه می شود. پیدا کردن یک شخص مناسب باعث می شود تا شما از تاخیر ها، هزینه های اضافی و نا امیدی در آینده به دور باشید. همیشه به دنبال پیدا کردن استعداد های جدید برای تیمتان باشید. پس پیدا کردن یک برنامه نویس خوب و کارکشته یکی از مهارت های مهم برای توسعه دهنده یک نرم افزار است.
اولین گام در این فرایند این است که در یک سایت آگهی استخدام بدهید. که نمونه ای از آن در عکس زیر آمده است:
بعد از پیدا کردن برنامه نویس شما باید با او مصاحبه ای به عمل آورید. در طول مصاحبه، توجه داشته باشید که آنها تا چه حد می توانند خودشان و فعالیت هایشان را شرح دهند. آیا سخنان آنها در زمینه تکنولوژی نا مفهوم است؟ آیا در هنگام جواب دادن احساس راحتی می کنند؟ لحن و رفتار آنها چگونه است؟
اگر کوچکترین شک و شبهه ای دارید، مصاحبه را با افراد دیگری نیز ادامه دهید. اما اگر توانستید با آنها به راحتی ارتباط برقرار کنید، به مرحله بعد بروید.
شما باید از ایده تان، کد هایتان و دیگر چیز هایی که در ذهن دارید محافظت کنید، پس با هر کدام از برنامه نویسان احتمالیتان قبل از استخدام، قرارداد امضا کنید.
در طول مذاکراتتان برنامه زمانی ایجاد کنید و فرآیند ساخت اپلیکیشن را به چند قسمت تقسیم کنید. شما همچنین باید یک زمانبندی برای بررسی کردن پیشرفت کار داشته باشید و هر چند وقت یک بار کار را از ابتدا تا انتها بررسی کنید.
مورتا ترجیح می دهد به جای اینکه یکباره برنامه نویسان را وارد کل کار کند آنها را با کارهای کوچک آزمایش کند. شما باید با قابلیتهای کار گرفیکی آنها، سرعت کار و شیوه کارشان آشنا شوید.
مورتا می گوید: “اگر شیوه کار و مهارت های آنها را نپسندیدید، سریع آنها را از کار خارج کنید. به خاطر داشته باشید که فرآیند استخدام طولانی و اخراج سریع باشد.”
در ادامه سه مرحله انجام فرایند کد نویسی آمده است:
در هنگام تست برنامه بسیار جدی و سخت گیر باشید، چرا که این همان چیزیست که قراراست مشتری با آن کار کند. ممکن است برای مشتری سوال هایی پیش بیاید که برای شما پیش نیامده است، زیرا شما خودتان آن برنامه را ارائه داده اید و همه چیز آن را می دانید.
در نتیجه به تستی که خودتان انجام می دهید اکتفا نکنید و از افرادی که می شناسید –از خواهر زاده ۱۲ ساله تا مادر بزرگ ۷۵ ساله تان- در خواست کنید تا با آن کار کنند و تجربیاتشان را با شما به اشتراک بگذارند.
حالا بعد از اینکه برنامه توسط آشنایانتان تست شد و تغییرات نهایی اعمال شد، باید آن را در مارکت قرار دهید تا بررسی های لازم بر روی آن انجام شود و تایید شود.
مدت زمانی که طول می کشد تا کمپانی اپل نرم افزار شما را تایید کند بسته به این است که برنامه توسط شخص نوشته شده یا یک کمپانی. اگر شما به صورت شخصی کار می کنید، تایید نرم افزارتان ۳ تا ۷ هفته طول می کشد و اگر یک کمپانی هستید باید چیزی حدود ۷ تا ۱۰ روز صبر کنید.
معمولاً مارکت ها پر از برنامه های رنگارنگ و متنوع هستند، پس برای اینکه موفق باشید، نیاز دارید تا با آنها به رقابت بپردازید.
بر روی چندین حوزه اصلی در بازار تمرکز کنید تا مشتریان بتوانند برنامه هایتان را کشف و دانلود کنند تا فروش قابل توجهی داشته باشید. عناصر اصلی برنامه شما می توانند شانس شما را در بازار افزایش دهند و این برای موفق بودن در تجارت برنامه های موبایل ضروریست. کار شما این است که یک جریان بی عیب و نقص –از طراحی آیکون گرفته تا دکمه دانلود- ارائه دهید.
درست همانطور که برنامه شما برای رقابت و رضایت مشتری همیشه نیاز به بهینه سازی دارد، بازار شما نیز نیازمند رسیدگی شما می باشد. کاری که مورتا بر روی بیشتر برنامه هایش انجام داده است این است که نمای کلی برنامه و همچنین آیکون آنها را سه تا پنج بار و عنوان و توضیحاتشان را ۵ تا ۱۰ بار تغییر داده است. علاوه بر این، او هر بار که برنامه را به روز رسانی می کند، کلمات کلیدی را نیز تغییر می دهد.
مورتا می گوید: “من همیشه در مواردی که ایجاب می کند، دسته بندی برنامه ها را نیز تغییر می دهم و آنها را در گروه دیگری ارائه می دهم. ذهنتان را باز نگه دارید و در طول گشت و گذارتان در مارکت ها از مشاهداتتان الهام بگیرید.”
و در نهایت برگ برنده بازاریابی مورتا ارائه دادن یک دوره استفاده رایگان از برنامه هایش می باشد.
منبع:sepidox
برای بهره مندی از مزایای اپلیکیشن، ویژه کسب و کارتان کلیک نمایید.